Юлія Бондар
1 листопада
Досліджувати, критикувати та
вирішувати проблеми з мізерним досвідом у сфері вкрай важко. Однак свіжий
погляд зі сторони інколи може дати більше, аніж глибинний аналіз. Отож,
надягнувши білий халат, із скальпелем в руках, приступаємо до роботи.
В Україні, можна сказати, важка
ситуація із незалежними ЗМІ. Медіа розподілені між владою та бізнесом, тому є
залежними. Майже всі «цехи журналістики»
належать впливовим людям, які використовують це як бізнес та платформу для
піару. Вони пропагують інтереси влади та бізнесу. Таким чином, засоби масової
інформації є не самодостатніми, а рупорами та майданчиками для політиків. Тому й
рівень доходів ЗМІ «сприяє» тому, що вони беруть джинсу, тобто замовні
матеріали на політичну та економічну тематику. Джинса – це зумисна прихована
реклама чи антиреклама, подана у вигляді новин, авторських текстів, аналітики
або телевізійних програм тощо.
Для аналізу я взяла газету
міста Комсомольська «Телеекспрес» - рекламно-інформаційний тижневик, який
виходить з 2006 року. Мною було проаналізовано 8 номерів газети з 2 вересня до
21 жовтня 2015 року, час, коли відбувалася місцева передвиборча компанія.
Газета представляє інтереси одного з кандидатів на посаду мера міста – Дмитра
Бикова. Саме він є героєм майже всіх статей.
Дмитро Биков є само висуванцем,
отже не представляє інтересів ніякої партії. Тому у матеріалах згадується (дуже
часто!) лише його ім’я. Я думаю, що прихована політична реклама полягає у тому,
аби багато разів нагадувати про нього, про його дії. Тоді це ім’я ніби викарбовується
в їх пам’яті, і коли настане час поставити галочку, вони без зайвих вагань
оберуть «правильне» ім’я.
1.
«Вода есть. И долг
тоже есть»
Це
джинса, тому що журналіст взяв коментар тільки у Дмитра Бикова. Здебільшого
ідентифікують його особу, як «перший замісник міського голови». Але для мене це
більш схоже на те, що « я не маю партії, але я балотуюся і багато роблю». До того ж, прикріплена фотографія самого
героя.
2.
Протокол з
апаратної наради.
Знову згадування Дмитра Бикова
у контексті, що він, як «перший замісник міського голови», розказує про
підготовку до опалювального сезону.
3.
«Здравствуй,
школа!»
Матеріал про те, що починається
новий навчальний рік у школах. Як по стандарту, журналісти пишуть усі промови
запрошених гостей всіх шкіл. Однак, із кандидатів у мери міста згадується
тільки Дмитро Биков, який проголосив свою промову у ЗОШ №2. +фотографії
4.
«Підсумки підбито»
У матеріалі згадують Дмитра
Бикова лише те, що він привітав вчителів із початком нового навчального року.
Він нічого не зробив, але його неодноразово згадують, ніби ЗМІ «кричить» нам:
«Дивись, Дмитро Биков дуже класний. Він завжди присутній на важливих і не
важливих подіях».
5.
«Прибрали частину
набережної»
Це прихована реклама партії
«Об’єднання «Самопоміч». У матеріали написано, як партія організувала захід про
прибиранню набережної. Також підкреслюється, що «Самопоміч» і надалі планує
працювати над суботниками.
6.
«Атмосфера
постійного свята»
Літній табір «Горизонт»
закінчує зміну, тому Дмитро Биков приїхав сказати свою чергову промову. Також у
матеріалі наголошується, що Биков навіть придумав конкурс для заключного
концерту «Сім кольорів Я». Сам Дмитро Геннадійович наголошує на тому, що їх
Благодійний фонд «ПГЗК» щорічно вкладає у цей проект гроші.
7.
У газеті № 36 за 9
вересня 2015 року обличчя Дмитра Бикова розмістила на першу шпальту газети.
8.
«Нововведення у
«Калині»
Матеріал про те, що Дмитро
Биков відвідав територіальний центр соціального обслуговування «Калина». Дмитро
говорить, що буде вирішувати питання щодо нестачі антипролежневих матраців.
9.
«Беззаперечні
лідери»
Матеріал про те, скільки
перемог отримали місцеві дзюдоїсти. В кінці журналіст написала, що тренера
дякують Дмитру Бикову за небайдужість до проблем місцевих спортсменів. Але
читачі так і не дізнаються, що зробив Д.Биков і за що йому вдячні спортсмени.
10.
«Реконструкція
системи опалення в «Горобинці»
Сам Дмитро Биков розповідає про
те, що садочкам потрібно змінювати систему опалення, чим він і займається, що і
також спонсорує. До матеріалу підкріплено 2 світлини: 1 – сам пан Биков, 2 –
Дмитро Биков перевіряє опалення в одній із груп дитячого садка.
11.
«Учение – свет»
В матеріалі згадується кандидат
на посаду мера Биков, який перевірив стан бронежилетів та інших речей,
призначених для солдат. На фотографії Дмитро Биков приміряє на себе бронежилет.
12.
«В єдиному пориві»
Матеріал
про те, що у Комсомольську відбулася нарада щодо перейменування міста. Свою
думку виражали мер міста, звичайні мешканці і, звичайно, Дмитро Биков. Так, це
може бути просто коментар без жодного контексту, але чому ж тоді із всіх семи
кандидатів на посаду мера згадується лише його ім’я?
13.
«Комсомольский RobotFEST»
Маленький коментар Дмитра
Бикова, як нагадування про особу.
14.
«Кубок Жовтих Вод»
Матеріал про те, хто захищав
честь Полтавщини на Кубці Жовтих Вод. Матеріал закінчується тим, що спортсмени
дякують Бикову за те, що він є небайдужим.
15.
«Андрій Пісоцький: Комсомольськ – це територія
ефективних дій влади та соціальної відповідальності бізнесу»
Дмитро Биков зустрів, Дмитро
Биков вияви ініціативу. Проголосуй.
16.
«Надо учиться жить сообща»
Матеріал написаний для того,
щоб повідомити, що депутат Анатолій Келембета провів зустріч із жителями
будинку, які не задоволені тим, що у їх бесідці гуляє молодь ввечері.
17.
«День села у Дмитрівці»
Дмитро Биков був почесним
гостем у Дмитрівці в цей день поряд із мером Комсомольська Сергієм Супруном та
керівниками Полтавського ГЗК.
18.
«Настоящий фест»
Матеріал присвячений Дмитру
Бикову, як організатору Робофестивалю. Сам матеріал є темою номера.
19.
У газеті за 21 жовтня (останній випуск газети
перед виборами) міститься політична реклама відкритого характеру. Керівники
Полтавського ГЗК говорять про те, чому варто підтримати кандидатуру Дмитра
Бикова на цьогорічних виборах. Але в кінці матеріалу міститься інформація, що
цей матеріал написаний на правах політичної реклами. Тобто ця стаття вже не
буде джин сою.
20.
«Статус зростає»
У цьому матеріалі Дмитро Биков
наголошує на тому, що Благодійний фонд, до якого він також належить, витратив
100 тис. грн. на придбання комп’ютерної техніки для ТЦ «Калина». Чогось
згадування про інших кандидатів у мери немає.
21.
«Когда есть тыл
за спиной»
У матеріалі журналіст говорить
про ініціативу Дмитра Бикова звернути увагу на проблеми дітей-інвалідів. Є лише
думки з цього приводу, але дій ми поки що не бачимо.
Підсумки: У газеті «ТЕ»
присутня джинса, присвячена безпартійному кандидату Дмитру Бикову. Я вважаю, що
вона є не такою відкритою, адже журналісти не кричать на весь голос, який Биков
«класний» чоловік. Однак вони надто багато уваги звертають на цю особистість,
що не може не привернути увагу. Щодо роботи та загальної інформації про інших
кандидатів на місце мера у газеті немає. Дивує те, що у матеріалах Д.Биков
згадується як безпартійний кандидат, однак у досьє на нього міститься
інформація, що він належить до партії «Блок Петра Порошенка».
Як відомо, джинса виникла не в
Україні. Тому варто проаналізувати іноземне, бажано масштабне, ЗМІ. Візьмемо до
уваги NYT
– американська тижнева газета, яка виходить у світ з 1851
року. Є другою по тиражу газетою в країні та 39-ою в світі. Єдиний випуск, який
вдалося знайти для аналізу датується 2016 роком, 7 вересня. Знаємо, що в США у
2016 році відбудуться вибори. 8 листопада Сполучені Штати матимуть нового
гаранта. Що ж, налаштуємо мікроскоп для Таймс.
Перший політичний матеріал,
який стосується одного з кандидатів, друкується на 12 сторінці під назвою
«Trump donation his latest brush with fund rules». Гадаю, тут варто підкреслити
слово «donation» (пер. – «пожертвування»), адже у самому матеріалі журналісти
розказують про «подарунок» від Трампа Флориді у розмірі 25 тис зелених
президентів. Однак матеріал не є позитивним або негативним у відношення до
Дональда. Трамп подарував – про Трампа написали.
Цікавим в газеті є те, що розміщені
реклама, яка спонукає дозволити дітям голосувати: Kid’s voices matter. У ній
закликають дозволити дітям голосувати за допомогою певного інтернет-ресурсу,
аргументуючи тим, що це їх країна також.
Інший матеріал, який
фокусується на Клінтон, розміщений на сторінці 14 під назвою «Clinton says Trump’s foreign police credential do not
measure up». В матеріалі наведені уривки
з промови Хіларі в Університеті, Південна Флорида, де вона наголошує на різному
досвіді із Трампом, ставлячи себе на перше місце. Адже Клінтон вже була і
Першою леді, і секретарем при Президенті, на відміну від Трампа, фотографії
якого лише і можна друкувати на футболках.
Найбільше мою увагу привернула
колонка, яка має назву «How Black Voters View Clinton and Trump». Це невеликий матеріал, який складається із коментарів
різних людей. Журналіст, який провів бліц опитування, подав рівну кількість
голосів як за Клінтон, так і за Трампа. Він не виділив когось одного, а
«зрівняв» їх кандидатури. Звичайні люди говорили те, що думають: вони не
підтримують жодну з кандидатур, однак із двох лих вибирають найменше. «Що я маю
робити, якщо мені не подобається Трамп та я не довіряю Клінтон? Відповідь
проста – я виберу досвід». Так коментують цьогорічні вибори більшість людей.
Інші матеріали в Нью-Йоркській
газеті присвячені світовим подіям, особливо питання стосуються Сирії, Ірану,
Пакистану. Однак в них не фігурують імена кандидатів на пост Президента. Тож
мені важко визначити, чи є джинса в Най Таймсі за одним номером. Одна,
дослідивши це питання в Інтернеті, то знайшла підтвердження, що Таймс грішить.
На електронному ресурсі http://www.mk.mk.ua/ є матеріал про те, щ NYT надрукували
статтю, в якій йдеться, що «Клінтон найбільш компетентна в Президенти в
сучасній історії». Це також підтверджує мою думку, що редакція газети більш
схильна до дружини Білла. Цю лінію можна простежити в матеріалах, які надає
газета. Якщо Трамп виступає у них, як людина, яка не може керувати, то Клінтон
– серйозна людина, яка має досвід та якій можна довірити країну, навіть якщо не
довіряєш їй особисто.
Немає коментарів:
Дописати коментар